Thursday, October 6, 2016

PERLUNYA PENJAGAAN HATI..


Hati merupakan organ homeostatis yang memainkan peranan penting dalam proses metabolisma badan. Hati mempunyai pelbagai fungsi termasuk menyimpan glikogen, mensintesis protein plasma, dan menyahtoksik darah. Ia juga menghasilkan hempedu yang penting bagi penghadaman. Hati manusia dewasa mempunyai berat antara 1.3 - 3.0 kg. Ia adalah organ lembut berwarna perang kemerahan. Hati merupakan organ kedua terbesar manusia dan kelenjar terbesar dalam tubuh manusia.


Sabda Rasulullah s.a.w:

“ Ketahuilah bahawa di dalam satu jasad itu terdapat segumpal darah, jika ia baik maka baiklah seluruh jasad, dan jika ia buruk maka buruklah seluruh jasad. Ketahuilah, segumpal darah itu ialah hati”.


Dari sudut pandangan Islam, hati juga memainkan peranan penting dalam mecorakkan kehidupan samada ke arah kebaikan atau keburukan.


1. Hati yang bersih ialah hati yang mendorong manusia untuk sentiasa menjalankan perintah ALLAH serta menjauhi laranganNya.
2. Hati yang mati, menyebabkan seseorang itu merasa lazatnya melakukan kemungkaran dan mengikut nafsu syahwatnya tanpa menghiraukan keredhaan ALLAH
3. Hati yang sakit pula menyebabkan seseorang itu sentiasa ada penyakit hati seperti buruk sangka, sombong, iri hati, dendam dan sebagainya


Begitu juga dalam sudut kesihatan. Hati merupakan organ penting untuk memastikan kesihatan badan kita yang menjalankan pelbagai fungsi dalam badan. Hati yang bersih menjamin kesihatan badan kita. Namun, hati yang kotor akan mengundang pelbagai masalah kesihatan.




Sekiranya hati tidak dijaga dengan baik dan tidak dibekalkan dengan nutrisi yang mencukupi, lama kelamaan hati akan menjadi 'terlalu penat' dan mengundang kepada penyakit.

Walaupun seseorang itu telah mengamalkan cara pemakanan dan penjagaan diri yang sihat seperti banyakkan pengambilan sayuran, buahan,kurangkan makanan berlemak dan bergula, minum air yang ditapis, sentiasa bersenam, menggunakan produk penjagaan diri yang organic, namun kita masih terdedah dengan toksin dari persekitaran seperti udara, tanah, kenderaan, kilang dan sebagainya

Apabila hati tidak bersih, toksin tidak dapat dikeluarkan dari badan sepenuhnya dan sebaliknya akan disimpan di lapisan lemak yang boleh mengundang kepada masalah berat badan dan juga perut buncit.


MAKANAN UNTUK HATI SIHAT

Boleh lihat di lama web http://www.shashamohamed.com/2014/05/27-makanan-yang-baik-untuk-hati.html untuk mengetahui makanan yang sesuai untuk penjagaan hati


DETOK HATI DENGAN SHAKLEE

Selain penjagaan makanan serta senaman, hati juga perlu dibersihkan dari segala kotoran dan toksin jahat melalui proses detoksifikasi.




SHAKLEE datangkan DTX Complex untuk membersihkan hati kita secara menyeluruh


DTX Complex mengandungi bahan ekstrak yang sangat penting daripada milk thistle seed, artichoke, dandelion, turmeric, reishi mushroom dan schizandra.


Kebaikan DTX Complex:

1. Melindungi hati dari toksin seperti dadah, racun dan bahan kimia

2. Merawat masalah hati seperti hepatitis dan sirosis

3. Membina semula sel hati

4. Membantu penghadaman dengan merangsang pengaliran hempedu serta mencegah batu karang

5. Mengandungi curcumin dan silymarin; bahan antioksida

6. Meransang sintesis protin, meningkatkan jumlah enzim dalam hati untuk tujuan detoksifikasi, memperlahankan pembentukan toksin

7. Merendahkan gula dalam darah

8. Membina imun-membantu dalam mencegah atau merawat kanser


Untuk keterangan lanjut dan inginkan tempahan, hubungi saya di 0198185672



"PELIHARA HATI ANDA SEBELUM PARAH"

No comments:

Post a Comment